Pełna informacja na temat Sympozjum: III Sympozjum "Tunel drogowy pod Martwą Wisłą


Wyjazd Studentów WBiA na III Sympozjum „Tunel drogowy pod Martwą Wisłą”, Gdańsk 08-09.06. 2015


W dniach 08-09.06.2015 studenci WBiA, w tym przede wszystkim członkowie SKN Młodzi Inżynierowie PZITB oraz PROFIL, uczestniczyli w III Sympozjum pt. "TUNEL DROGOWY POD MARTWĄ WISŁĄ – Bezpieczeństwo tunelu i doświadczenia z budowy, które miało miejsce w Gdańsku. Organizatorem Sympozjum byli: POLSKI ZWIĄZEK INŻYNIERÓW I TECHNIKÓW BUDOWNICTWA - Zarząd Główny, POMORSKA OKRĘGOWA IZBA INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA, POLITECHNIKA GDAŃSKĄ, PRACODAWCY POMORZA
W dniu wyjazdu (08.06.2015) nie obyło się bez niespodzianek. Po przejechaniu 98 km za Szczecin zepsuł się autokar i czekaliśmy na zmiennika ponad 2 godziny. Ten czas poświęciliśmy na integrację uczestników wycieczki na łonie natury J
Gdy dotarliśmy do Gdańska, przywitał nas Pan Szczepan Gapiński, Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Sympozjum, który pilotował nas na budowę „Tunelu pod Martwą Wisłą”. Po zwiedzeniu tej inwestycji, na terenie siedziby Międzynarodowych Targów Gdańskich SA AMBEREXPO, jednym z najnowocześniejszych centrów wystawienniczo-kongresowych w Europie, zjedliśmy obiad i udaliśmy się na miejsce noclegu, do OW „Przystań u Kostka” oddalonym o ok. 800m od Morza Bałtyckiego. W ramach wieczornego posiłku, zorganizowano nam ognisko z kiełbaskami i bigosem. Po tej atrakcji wielu z nas udało się na wieczorny spacer przez las nad nasze piękne morze.
W drugim dniu wycieczki, po obfitym śniadaniu, wyruszyliśmy na Sympozjum gdzie otrzymaliśmy dużą dawkę wiedzy na tematy związane z budową tunelu, szczególnie z zakresu specyficznych rozwiązań projektowo-wykonawczych, jak i bezpieczeństwa użytkowania.
Tematy wystąpień prezentowane na Sympozjum:
  • Przełożenie maszyny TBM, drążenie drugiej rury tunelu i demontaż maszyny - mgr inż. Pablo Fernandez Coto, mgr inż. Katarzyna Konarska / OHL S.A.

  • Porównanie prognozowanego i zmierzonego osiadania terenu i obiektów budowlanych wywołanego drążeniem tunelu pod Martwą Wisłą - mgr inż. Tomasz      Kołakowski, mgr inż. Witold Kosecki / Europrojekt Gdańsk S.A.

  • Bezpieczeństwo w tunelach drogowych - prof. dr hab. inż. Anna Siemińska-Lewandowska, dr inż. Wojciech Grodecki / Politechnika Warszawska

  • Bezpieczeństwo dużych i głębokich wykopów budowlanych - prof. dr hab. inż. Michał Topolnicki, dr inż. Rafał Buca, mgr inż. Daniel Dymek / Keller Polska Sp. z o.o.

  • Systemowe deskowania elementów monolitycznych tunelu - mgr inż. Jarosław Wolnik / PERI Polska Sp. z o.o.

  • Zastosowanie zamrażania gruntu do wykonania przejść poprzecznych tunelu pod Martwą Wisłą - Dipl.-Ing. Helmut Hass, Dipl.-Ing. Regine Jagow-Klaff / CDM Smith Consult GmbH, Niemcy, mgr inż. Katarzyna Konarska / OHL S.A.

  • Drążenie i wykonanie obudowy przejść poprzecznych - mgr inż. Józef Pawłowski / OHL S.A.

  • Roboty konstrukcyjne w tunelu drążonym - mgr inż. Piotr Czech, mgr inż. Adam Łosiński, inż. Kinga Smolibowska / GIK Sp. z o.o.

  • Wyposażenie i ochrona przeciwpożarowa w tunelu - mgr inż. Krzysztof Łutowicz, mgr inż. Rafał Birkos, mgr inż. Marek Tarasiuk / GIK Sp. z o.o.

Po zakończeniu Sympozjum, dzięki uprzejmości Pana Ryszarda Trykosko, prezesa Biura Inwestycji Euro Gdańsk 2012, zwiedziliśmy stadion PGE Arena. 
Kończąc naszą przygodę, w drodze powrotnej zajechaliśmy do Sopotu, by popatrzeć jeszcze na morze Bałtyk, a przy okazji podziwiać piękne molo i Krzywy Domek, który „swoim charakterem nawiązuje do bajkowych rysunków Jana Marcina Szancera oraz Pera Dahlberga, a także projektów Gaudiego. Domek powstał w 2003 r.
Niniejszy wyjazd pozwolił nam poszerzyć wiedzę z zakresu budowy tuneli drogowych, zarówno od strony praktycznej jak i teoretycznej. Ponadto, jest to unikatowa budowa na skalę europejską, tym bardziej nie mogło nas tam zabraknąć.